Az Európai Parlament egyik képviselője levélben fordult az Európai Bizottsághoz, hogy vizsgálatot kérjen a MotoGP kereskedelmi jogainak leendő tulajdonosát érintően. A belga politikus arra akar választ kapni, hogy a Liberty Media nem alakít-e ki monopóliumot a tágabb értelemben vett motorsportban.
Áprilisban hivatalossá vált, hogy a Liberty Media komoly részesedést szerez a MotoGP és a Superbike-világbajnokság kereskedelmi jogait birtokló Dornában. Az amerikai vállalat a spanyol cég mintegy 86 százalékát fogja birtokolni. A felek abban bíznak, hogy a felvásárlási folyamat az idei év végéig befejeződik, ám ehhez zöld utat kell kapniuk a versenyjogi szervezetektől.
Ebből a szempontból nem jó hír az érintettek számára, hogy egy európai parlamenti képviselő vizsgálatot kezdeményezett a Liberty Mediával kapcsolatban. A belga Keresztényszocialista Párt politikusa, az Európai Néppárt frakciójában ülő Pascal Arimont levélben fordult az Európai Bizottsághoz, és kifejezte azon aggodalmát, hogy a vállalat monopóliumot hozhat létre a tágabb értelemben vett motorsportban.
A vállalatcsoport ugyanis már most több neves versenysorozat kereskedelmi jogait birtokolja. A csúcsot a Forma–1 jelenti, de a Forma–2 és a Forma–3 is a Liberty Media tulajdonában áll. Az elektromos együléses sorozat,vagyis a Formula E esetében pedig a testvérvállalat, a Liberty Global a jogok tulajdonosa.
A Liberty Media még a Forma–1 egy részétől is megválik, hogy le tudja zárni a MotoGP felvásárlását
A Liberty Mediát egyébként többek között az amerikai Kongresszus is vizsgálja, miután év elején elutasították az Andretti F1-be való csatlakozási kérelmét. Arimont ezt is felhozta a levelében. „A kereskedelmi megállapodások nagyon megnehezítik az új csapatok belépését az F1-be, ami potenciálisan illegális módon akadályozza a versenyt” – idézi a Het Belang van Limburg.
A belga képviselő szerint tehát a Liberty Mediával kapcsolatban versenyjogi aggályok merülnek fel, és „a fogyasztók védelme és a tisztességes verseny biztosítása érdekében” kezdeményezte a vizsgálatot. Hogy mi lesz az ügy következő fejleménye, az az Európai Bizottságon, pontosabban annak a versenyjogért felelős biztosán, Margrethe Vestageren múlik, akinek hat héten belül válaszolnia kell a megkeresésre.
Nem először fordult elő, hogy a MotoGP és a Forma–1 ilyen jellegű összefonódása problémát jelentett a versenyjogi szervezeteknek. 2006-ban például a CVC Capitalnek el kellett adnia a kétkerekű csúcskategóriában meglévő részesedését, hogy beszállhasson az F1-be. Igaz, Greg Maffei, a Liberty vezérigazgatója ennek kapcsán megjegyezte, hogy információi szerint itt valójában az idő rövidsége akadályozta meg, hogy végigmenjenek a szabályozási folyamaton.