Könnyen előfordulhat, hogy a gyorsaságimotoros-világbajnokság 2026-ban látogat el utoljára az Ausztrál Nagydíj jelenlegi helyszínére. A Phillip Island-i pálya esetleges kikerülését több okra is vissza lehet vezetni, ráadásul a szerződéskötéskor is történtek érdekes dolgok. A tárgyalások állítólag már megkezdődtek, ezzel párhuzamosan a helyi szervezetek pedig egy petíciót indítottak a versenyhétvége megmentésének érdekében.
Ahogyan 1989 óta majdnem minden évben, természetesen 2025-ben is megrendezték az Ausztrál Nagydíjat, amelynek ezúttal is a Phillip Island-i aszfaltcsík adott otthont. Az idei kiírást Raúl Fernández nyerte, aki életében először állhatott fel a dobogó legfelső fokára. A spanyol versenyzőt Fabio Di Giannantonio és Marco Bezzecchi követte.
Bezzecchi a dobogóig jutott a büntetése után, Fernández első MotoGP-győzelmét aratta
A mezőny 2026 októberében még biztosan ellátogat a Phillip Island Grand Prix Circuitre, azonban a létesítmény felett egyre több fekete felleg kezdett el gyülekezni. A pályával kötött szerződés a jövő év végén lejár, és egyáltalán nem biztos, hogy újfent hosszú távra fogja magát elkötelezni a MotoGP. Phillip Island kikerülését pedig több szempontból is meg lehet érvelni, ahogyan azt a GPOne releváns cikke is megtette.
Az egyik ilyen pont a nézőszám. Az Ausztrál Nagydíj három napjára 91 245 néző látogatott ki, ami meglehetősen alacsonynak bizonyul. Főleg akkor, ha összehasonlítjuk a sachsenringi, a valenciai vagy éppen a Le Mans-i adatokkal. Ráadásul 2024-hez képest is elhanyagolható a növekedés, ez pedig minden bizonnyal szembemegy a kereskedelmi jogokat birtokló Dorna és a Liberty Media elképzeléseivel. A másik neuralgikus pont pedig az időjárás. Phillip Islandre mindig az erős szél és a kiszámíthatatlanság a jellemző. Emlékezetes, hogy idén a vasárnapi programot egy órával el kellett halasztani, 2023-ban pedig meg kellett cserélni a sprintet és a főfutamot.
Íme a MotoGP helyszíni nézettségi adatai, csak egy pályát előz meg a Balaton Park
Felmerülhet a kérdés, hogy akkor miért nem keresnek egy új időszakot a versenyhétvégének. Ennek azonban több fontos személy is gátat szabott. Andrew Westacott, az Ausztrál Nagydíjért felelős társaság vezérigazgatója nem szeretné az áprilisi időpontot, ugyanis az az időszak a Forma–1 miatt már telített. Carmelo Ezpeleta, a Dorna első embere pedig arra emlékeztetett, hogy a Superbike-világbajnokság 2001-es szezonjában egy áprilisi futamot kellett törölni a heves esőzések és az áradások miatt.
Ugyan korábban voltak olyan törekvések, hogy a Bend Motorsport Parkba helyezzék át az Ausztrál Nagydíjat, ezek azonban dugába dőltek. 2016-ban egy szokatlan egyezséget kötött a Dorna és a helyi promóter, ráadásul a spanyol cég akkori ügyvezetője számukra kedvezőtlen pénzügyi feltételekkel ütötte nyélbe az üzletet.
A tárgyalások állítólag már megkezdődtek, ezzel párhuzamosan a helyi szervek a saját kezükbe vették az irányítást. Egy petíciót indítottak annak érdekében, hogy a 2026-on túli jövőt is biztosítsák, és ezen eszközön keresztül szeretnék felhívni az ausztrál kormány figyelmét. Úgy érvelnek, hogy a MotoGP egy ikonikus, nemzetközi esemény, ráadásul munkahelyeket biztosít, valamint turisztikai és gazdasági hasznot is húzhatnak belőle. Úgy vélik, ez egy kritikus pillanat, és szerintük ez a támogatás segíthet abban, hogy megmentsék a versenyhétvége jövőjét. Cikkünk megjelenéséig több mint 1 800 aláírás érkezett, véleményt formálni pedig az alábbi linken keresztül lehet.
Kortársai a kiirtásukért küzdöttek, de a világbajnok nem ellenzi az utcai pályák visszatérését