Rossiékon nőtt fel, de Kató a legnagyobb példaképe a MotoGP következő japán versenyzőjének

Ogura Aj elárulta, bár élőben nem láthatta versenyezni, Kató Daidzsirót tartja a példaképének. A Trackhouse jövő évi pilótája elmondta, ő is példát akar mutatni az ázsiai versenyzőknek, emellett az őt érintő Moto2-es változások jelentőségéről is beszélt.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a Trackhouse bejelentette, hogy leigazolták Ogura Ajt, aki így jövőre az ő színeikben mutatkozhat be a MotoGP-ben. Bár az elmúlt hetekben már számítani lehetett erre a forgatókönyvre, de összességében meglepő fordulat, hiszen jó ideig úgy tűnt, hogy amerikai istállóként Joe Robertset szerződtetik.

Hivatalos: végül tényleg japán pilótát igazolt a Trackhouse – amerikai helyett

A 23 éves versenyző abban a korszakban nőtt fel, amikor négy pilóta uralta a MotoGP-t: Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Casey Stoner és Dani Pedrosa, majd az ausztrál motorost felváltotta Marc Márquez. Ugyanakkor számára nem ő a példakép, hanem egy olyan honfitárs, akit életkoránál fogva nem láthatott élőben versenyezni, legalábbis úgy biztosan nem, hogy emlékezzen rá. A 2003-ban elhunyt 250 köbcentis világbajnokról, Kató Daidzsiróról van szó.

„Természetesen ő a hősöm – nyilatkozta a CRASH.net-nek. – Nekem ő a történelem legjobb japán versenyzője. Azonban amikor gyerekként felnőttem, ő már elment. Amikor MotoGP-t néztem, Rossi, Stoner, Lorenzo és Pedrosa voltak, szóval ők inkább jelentettek referenciát számomra. Ami viszont Daidzsirót illeti, nagyon sokat tanulmányoztam őt azzal, hogy videókat néztem. Igen, nekem ő az első.”

Rossit is kihívhatta volna, de tragikus balesete miatt nem érhetett révbe Japán legnagyobb reménysége

Ami a jelent illeti, a mostani mezőny egyetlen japán versenyzője Nakagami Takaaki. Sokáig úgy tűnt, hogy Ogura pont az ő helyén debütálhat a királykategóriában. „Számára ez valóban nagyszerű lehetőség, és megvan benne a potenciál” – dicsérte honfitársát az LCR Honda pilótája. Az MT Helmets versenyzője mosolyogva fogadta a kedves szavakat. „Nagyon örülök, hogy ilyeneket mondott rólam” – jelentette ki.

Ogura 2015-ben kezdte bontogatni szárnyait az Asia Talent Cupban, ős ő lett az első olyan motoros, aki abból a sorozatból eljutott a MotoGP-be. Aztán következett a Moto3-as junior-világbajnokság, majd a gyorsaságimotoros-vb legkisebb kategóriája. Gyorsan tanult, hiszen 2019-ben tizedik lett az összetettben, egy évvel később pedig már hétszer állhatott fel a pódiumra, és az utolsó futamig volt esélye a végső győzelemre, végül harmadik lett. A 23 esztendős motoros szeretne utat mutatni a legnagyobb kontinensről érkező fiataloknak.

„A Honda projektjéből jöttem, és az Asia Talent Cupon keresztül jutottam el ide – fogalmazott még a bejelentés előtt. – Továbbra sincs olyan versenyző, aki ebből a sorozatból bekerült volna a MotoGP géposztályába, sokat jelentene nekem, ha én lehetnék az első. Különleges lehet most a fiatalabb [ázsiai] pilótáknak példát mutatni.”

2021-ben aztán már a Moto2-ben versenyzett, majd egy évvel később épphogy lemaradt a világbajnoki címről Augusto Fernándezzel szemben, miután az utolsó két fordulóban egyaránt elesett. A 2023-as esztendő aztán borzalmasan indult számára, hiszen még az első forduló előtt megsérült a csuklója. Ennek következtében a visszatérése után is nehezen vette fel a ritmust. Az idei éve viszont sokkal jobban alakul.

🥹 A HISTORIC moment! We're beyond proud to celebrate our very own @AiOgura79 reach the pinnacle of @MotoGP as a full time rider! 💥

He's the FIRST-EVER #AsiaTalentCup graduate to step up to the premier class! 🤩#RoadToMotoGP🏁 pic.twitter.com/4G1Jh4cL9e

— Asia Talent Cup (@AsiaTalentCup) August 15, 2024

„Egyértelműen ez a legjobb idényem – szögezte le. – 2022 volt a második évem a Moto2-ben, és jól alkalmazkodtam a kategóriához, de akkor még sok mindent nem tudtam. Néha, amikor az ember versenyzőként nem tud valamit, könnyebb gyorsabban menni, mert nem tudja, hol a határ. 2022-ben ilyen helyzetben voltam, úgyhogy számomra ez az év sokkal többet jelent az akkori bajnoki címért történő küzdelemhez képest. A nehéz 2023-as szezon után sikerült visszatérnem egy új csapattal, új gumikkal és vázzal. Ez egy nagy dolgokkal teli év volt számomra, úgyhogy élvezem, és boldog vagyok.”

Persze tavalyról idénre komoly változások voltak a karrierjét illetően: egyrészt immáron Kalex helyett Boscoscurót vezet, másrészt a Dunlop helyett már a Pirelli a sorozat gumiszállítója. „Szerintem elég szerencsés voltam, mert nem igazán kellett gondolkodnom a Boscoscuro, illetve a Kalex váza közötti különbségen – magyarázta. – Ugyanakkor a gumi és a váz kombinációja eltérő, de a teszteken nagyon simán kezdtem a Boscoscuróval. Azonnal jól éreztem magam vele.”

Ogura hozzátette, lapvetően nem változtatott a vezetési stílusán, de a két márka abroncsait másképp kell menedzselni, hiszen a Pirellinek nagyobb az első tapadása. Ez számára kedvező változás, mert elmondása szerint a Dunlopnál soha nem találta meg az egyensúlyt az első és a hátsó gumi között. Idén viszont ez sikerült, és lehetséges, hogy Aojama Hirosi 2009-es 250-es elsősége után 15 évvel ő lesz az első japán világbajnok, hiszen féltávnál csupán 18 pont a hátránya Sergio Garcíával szemben. Utóbbi történetesen szintén az MT Helmetsnél versenyez.

„Jelenleg normális a kapcsolatom a csapattársammal – mondta. – Ez volt az egyik oka annak, hogy úgy döntöttem, európai csapatot választok. A Honda Team Asiánál Somkiat [Chantra] nagyon gyors volt, de nem könnyű elérni, hogy az embernek folyamatosan gyors csapattársa legyen. Egyfajta biztonságban érzi magát, ha senki nem hajtja, csak pihen, és például egy ötödik helyezéssel is elégedett lehet. Egy ilyen csapatnál viszont folyamatosan gyorsnak kell lenni. Ez nekem jó, ezért úgy döntöttem, hogy egy európai csapathoz csatlakozom, és jó, hogy van egy olyan csapattársam, mint Sergio.”

Megvan, hogy ki fog dönteni a Pramac jövő évi pilótafelállásáról