Quartararo az életet sem élvezte a tavalyi év jelentős részében, még otthon sem érezte jól magát.

- Hirdetés -

Fabio Quartararo elmondta, a tavalyi szezon első felében sokat szenvedett, de aztán megváltozott a hozzáállása. A Yamaha versenyzője arról is szót ejtett, hogy mit vár a japán gyártótól ebben a szezonban, és új csapattársáról is megosztotta a véleményét.

Azok után, hogy 2021-ben világbajnok lett, egy évvel később pedig az utolsó futamig harcolt a végső győzelemért, Fabio Quartararo legutóbbi szezonja csalódást keltő volt. A 24 éves pilóta mindössze a tizedik helyen végzett a tabellán, és a szombati, valamint a vasárnapi futamokon sem tudta beverekedni magát az első kettőbe.

A főversenyeken végül három dobogóig jutott, ami messze a legkevesebb azóta, hogy 2019-ben bemutatkozott a MotoGP-ben. Éppen ezért néhol különösen rosszul viselte az eredménytelenséget, és előfordult, hogy nyilvánosan hangot adott elégedetlenségének. Quartararo most egy hosszabb interjúban idézte fel, hogy miként élte meg a 2023-as évet.

Quartararo: Az a problémám, hogy nagyon gyorsan dühbe tudok gurulni

„Nehéz volt, különösen a szezon első részében, amikor nem igazán fogadtam el azt a pozíciót, ahol végeztem – nyilatkozta a The-Race.com-nak. – A második része sokkal jobb volt, főleg azért, mert kicsit alacsonyabbak voltak az elvárásaim, mint 2022-ben vagy mint azelőtt. Számomra jelenleg igazán nagyszerű eredmény, ha az első ötben végzek, az utolsó futamokon pedig ez néhányszor sikerült, és úgy gondolom, hogy tettünk egy lépést. Így remélhetőleg tudunk tovább haladni és fejlődni. Ugyanakkor nagyon kemény idény volt, különösen mentálisan.”

Ami az idény első felét illeti, Quartararo az Amerikai Nagydíjon felállhatott a dobogó legalsó fokára, de ezt leszámítva három hetedik hely volt legjobb eredménye a San Marinó-i Nagydíjjal bezárólag. A francia motoros még a szezon közben elmondta, hogy ebben az időszakban az ő hozzáállása sem volt megfelelő, most pedig arról beszélt, hogy mennyire mélyen volt.

„Még csak az életet sem élveztem – fogalmazott. – Megszállottan azon gondolkodtam, hogy miért nem működnek a dolgok, hol tudnánk javítani. Nem éreztem jól magam a pályán, de még otthon sem. Azt mondtam magamnak, hogy »rendben, változtatnunk kell«. Fél szezon telt el, három vagy négy hónap, és úgy éreztem, mintha három év lett volna. Ezen akartam változtatni, és ez mentálisan sokat segített abban, hogy koncentráltabb maradjak, és sokkal lazábban és könnyedebben kezeljem az általam elért eredményeket. Ha száz százalékot nyújtok, de csak hetedik vagyok, akkor elégedettnek kell lennem azzal, amit elértem.”

Quartararo idén sem számít bajnoki harcra a Yamahától, de vannak elvárásai a gyártóval szemben

Az biztos, hogy ez az idény mind a Yamaha, mind Quartararo szempontjából kulcsfontosságú lesz, ami a jövőt illeti. Ahogyan korábban Marc Márquez a Honda esetében, úgy most a francia versenyző a hangvillásokkal kapcsolatban várja el, hogy minél több európai mérnököt szerződtessenek. Ebben a tekintetben vannak pozitív változások.

„Szerintem a mentalitás kezd kicsit hasonlítani az európaihoz, és ez tetszik nekem – jelentette ki a 11-szeres MotoGP-futamgyőztes. – Ez azt jelenti, hogy azok az emberek, akiket alkalmaznak, még ha nem is európaiak, sokkal jobban odafigyelnek a Japánon kívülről érkezőkre. Végső soron, ha az embernek segítségre van szüksége, meg kell hallgatnia másokat, és úgy vélem, korábban csak a Yamaha embereire hallgattak. Most már sokkal nyitottabbak, és szerintem ez nagy változás a Yamaha számára. Ezt már másképp látom, és biztos, hogy mostantól márciusig nagy változás lesz. Innentől, a novembertől februárig tartó [időszaktól] kezdve tényleg a valaha volt legkeményebb munkát kell elvégezniük. Természetesen lesz rajtuk nyomás, de az embernek teher alatt is tudni kell teljesítenie. Nem csak nekünk.”

A Yamaha az elmúlt években igencsak lemaradt az európai gyártóktól különösen a Ducatitól. Ennek kapcsán Quartararo az utóbbi időszakban leginkább a motorblokkot emlegette mint az az alkatrész, amelyen a leginkább javítani kellene. Most viszont egyértelműen arra az álláspontra helyezkedett, hogy mindenben fejlődniük kell a felzárkózás érdekében.

„A kigyorsítás, az aerodinamika, az eszközök, a kanyarodás – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. – Azzal a fordulatszámmal kell visszatérnünk, amely a múltban is megvolt. Már azzal is sokat javultunk volna, amivel korábban rendelkeztünk, plusz kicsit jobb aerodinamika és picit több erő. Aztán persze ott vannak az eszközök és minden más, ami szintén fontos. Azonban inkább arról van szó, hogy kicsit magabiztosabban tudjunk motorozni, hogy legyen egy automatikus eszközünk, és ne kelljen minden alkalommal megnyomni a pálya nehéz részein. Nagyon remélem, hogy valami nagy [dologgal] rukkolnak elő, különösen a malajziai [tesztre].”

A Yamahánál több szempontból is fontos változások lesznek a 2024-es szezonra. A nagyközönségnek leginkább a pilótacsere tűnik fel: Franco Morbidelli helyett immáron Álex Rins lesz Quartararo csapattársa. Bár a spanyol pilóta próbálta csökkenteni ennek a jelentőségét, de tény, hogy a Suzukinál jelentős rutint szerzett abban, hogy hogyan kell bánni a soros motorblokkal.

Rins eloszlatott egy tévhitet az átigazolásával kapcsolatban

„Tapasztalatot – felelte a 2021-es MotoGP-világbajnok arra a kérdésre, hogy mi a legfontosabb, amit Rins nyújtani tud a gyártónak. – Nagy [rutinnal] rendelkezik, különösen azért, mert 2022-ben Suzukit, 2023-ban Hondát. 2024-ben pedig Yamahát vezetett, illetve vezet. Szerintem rendkívül fontos lesz, hogy figyeljünk a megjegyzéseire. Emellett persze Álex nagyon erős versenyző, és úgy gondolom, képesek vagyunk hajtani egymást, hogy gyorsabbak legyünk. Ez tetszik nekem. Fontos, hogy van tapasztalata [a sornégyes motorblokkról]. A Yamaha megértése szempontjából ez jó dolog. Sajnos megsérült, de így is nagyszerű tapasztalatot fog nyújtani.”

A másik fontos változás, hogy az új koncessziós szabályok értelmében a Yamaha a Hondával együtt jelentős engedményeket kap a többi gyártóhoz képest. Ennek értelmében nemcsak a tesztpilóták, hanem az állandó versenyzők is tesztelhetnek, és a riválisoknál több motorblokk-specifikációt és burkolatot vethetnek be a szezon során.

„Ez óriási különbséget jelenthet – utalt a koncessziókra Quartararo. – Ezekben a hónapokban a Yamahának tesztelnie kell. Több motorblokk, több teszt, engem is beleértve. Ugyanakkor okosnak kell lennünk, és sok mindennel elő kell állnunk. Ez azt jelenti, hogy mindent rendkívül gyorsan kell felépítenünk. Nem úgy, mint korábban, amikor rendre hat hónapos késéssel cselekedtünk. Ha nincs mit kipróbálnunk, nem fogok tesztelni, és szerintem ezt ők is megértik. Nagy lépést tettünk, és így kell folytatnunk a munkát. A versenyzésben, ha van valami, ami működik, akkor arra tegnap lett volna szükségünk. Nem kell három-négy hónapot várni, és úgy vélem, ezt a lépést a Yamahának is meg kell értenie. Lehet, hogy apróság, de a sok apróságból a végén valami nagy dolog lesz. Így fogja ez megváltoztatni a jövőbeli fejlesztéseinket.”

Saját magának mondott ellent Quartararo, aki idén is a bajnoki cím reményével száll motorra?

Quartararo tehát bízik benne, hogy a Yamaha jól érzékelhető előrelépést fog tenni, ugyanakkor már annak is többször hangot adott, hogy ha ez nem így lesz, akkor erősen el fog gondolkodni a váltáson. Tekintve, hogy Brad Binder, Luca Marini és Johann Zarco kivételével a mezőny minden tagjának idén jár le a szerződése, vélhetően viszonylag hamar beindul a mozgás a pilótapiacon.

„A jövőm természetesen 2024-ben dől el – szögezte le. – Nem tudom, mikor, de a Yamaha olyat tesz, amit még soha nem láttam. Tényleg rengeteg energiát fektettek abba, hogy megpróbáljanak javítani a motoron. Nem tudom, hogy meg tudják-e csinálni vagy sem, de fokozzák azt, amit csináltak, és ezt szeretném látni. Ugyanakkor persze eredményeket is. Sok embert szerződtettek, de némi fejlődést akarok látni, és ez fogja eldönteni a jövőmet. Április, május, június, július: alapvetően ebben az időszakban fogom megmondani, hogy jobbra vagy balra, de nekem is időre van szükségem, hogy lássam a projektet és azt, hogy hogyan fog működni a Yamaha, hogyan fognak működni a koncessziók, mert ha az embernek van pénze, és a koncessziókba fekteti be, akkor normál esetben hamar látni kell némi fejlődést. Sok a tényező, és úgy gondolom, hogy fontos lesz, hogy mindegyiket lássam. Jelenleg alapvetően ott vagyunk a legjobb tízben, de egyénileg természetesen az a célom, hogy világbajnok legyek, mert győztes [alkat] vagyok. Azonban reálisan nézve, ha ebben az évben a legjobb háromért vagy négyért fogunk harcolni a bajnokságban, az óriási dolog lesz. Remélhetőleg sikerülni fog.”

A korábbi csapatfőnök figyelmeztet: Az összes Ducati-versenyzőnek idén jár le a szerződése