ClickCease

Martín rekordjaié és egy tesztpilótáé lehet a főszerep a nagy dobás hiányában – hétvégi menetrend

A San Marinó-i Nagydíjjal folytatódik a gyorsaságimotoros-világbajnokság, ahol Marc Márquez ugyan még nem lehet világbajnok, de két rekordot is megdönthet, illetve beállíthat. Az élmezőny küzdelmei mellett várhatóan a Yamaha szabadkártyás versenyzőjének, Augusto Fernándeznek is nagy figyelem jut, hiszen vele a nyeregben megy először pályára éles körülmények között a hangvillások V4-es blokkal felszerelt motorja. Varga Tibor az utolsó előtti fordulóhoz ér a MotoE-ben, ahol valószínűleg még nem lesz bajnokavatás, ellentétben a Moto2-vel.

A nyári szünet végétől egészen a valenciai szezonzáróig ugyanarra a ritmusra kell berendezkedniük a MotoGP rajongóinak: két futamhétvége, majd egy üresjárat, két futamhétvége, egy üresjárat. Most a hármas periódus középső eleme, vagyis a második versenyhétvége jön, hiszen a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnye Misanóba látogat.

Az Olaszország keleti részén található település melletti pályát 1969-ben tervezték, majd 1972-ben nyitotta meg kapuit. A vb mezőnye 1980-ban látogatott el először a helyszínre, és 1993-ig bezárólag összesen hétszer rendezték meg ott az Olasz Nagydíjat. Azonban a Wayne Rainey-t kerekesszékbe kényszerítő baleset után a szervezők nem tartották eléggé biztonságosnak a pályát, így szűk másfél évtizedre kikerült a körforgásból.

Ezután komoly biztonsági fejlesztéseket hajtottak végre, aminek következtében jóval hosszabb lett a nyomvonal, a menetirányt pedig megfordították. Ennek köszönhetően a sorozat 2007-ben visszatért Misanóba, ahol viszont már nem az Olasz, hanem a San Marinó-i Nagydíjat rendezték meg – illetve háromszor az is előfordult, hogy a pálya duplázott: a második futamot rendre Emilia-romagnai Nagydíjnak hívták.

2009-re aztán ismét elvégeztek egy apróbb módosítást. A következő években pedig különböző módon, de két tragédiához is lehetett kötni a pályát. 2010-ben itt szenvedett halálos balesetet Tomizawa Shoya a Moto2-es futamon. Bő egy esztendővel később Marco Simoncelli is életét vesztette, ami csak azért kapcsolódik ehhez a helyszínhez, mert 2012 óta az ő nevét viseli a pálya.

Monumentális emléket állít szülővárosa Marco Simoncellinek

Az a pálya, amelynek a legeredményesebb versenyzője Marc Márquez a maga nyolc győzelmével, amiből ötöt a MotoGP-ben ért el. A jelenlegi mezőnyből Francesco Bagnaia és Enea Bastianini követik őt három-három diadallal: a királykategóriában előbbit kétszer, utóbbit egyszer intették le elsőként. Franco Morbidellinek, Maverick Viñalesnek és Jorge Martínnak pedig egy-egy siker van a MotoGP-ben.

Ami a kisebb géposztályokat illeti, Márquez és Bastianini a Moto2-ben és a Moto3-ban is szereztek győzelmet (illetve előbbi idejében még 125 köbcentiméter volt). Rajtuk kívül a középső kategóriában Johann Zarco, Augusto Fernández Luca Marini, Raúl Fernández, Pedro Acosta és Ai Ogura járt sikerrel, míg a legkisebbeknél Álex Rins kétszer, Brad Binder egyszer diadalmaskodott.

Maga a pálya 4,226 kilométer hosszúságú, és átlagosan 14 méter széles. A versenyzők tízszer jobbra, hatszor balra kanyarodnak, a leghosszabb egyenes pedig 565 méter. Mind a pályacsúcsot, mind a versenyben futott leggyorsabb kör rekordját Bagnaia tartja tavalyról: előbbi 1:30.031, utóbbi 1:30.887 másodperc. A sebességrekord 2023-ból datálódik, ekkor Marco Bezzecchi 304,9 km/h-val repesztett.

Get The Inside Line On Misano World Circuit:

https://t.co/LZVUIKyfRf pic.twitter.com/EFLyE5SHmO

— Cycle World (@CycleWorldMag) September 8, 2017

A mezőny tavaly kétszer látogatott Misanóba, és az első hétvége főfutama meglehetősen emlékezetesen alakult az időjárás miatt, hiszen rövid időre megérkezett az eső. Nos, elképzelhető, hogy ez most vasárnap is megtörténik, viszont az előrejelzések alapján a hétvége többi részén biztosan nem lesz csapadék. Pénteken és szombaton várhatóan 26 és 28 fok között lesz a levegő hőmérséklete, míg vasárnap picivel hűvösebb időjárás várható.

A tabella élén természetesen továbbra is Marc Márquez áll, közel öt futamhétvégényi előny birtokában. De mivel „csak” közel, ezért biztos, hogy Misanóban még nem lesz matematikailag is világbajnok, és nem dönti meg Giacomo Agostini rekordját, aki többször is öt fordulóval a vége előtt biztosította be királykategóriás vb-címét.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy a gyári Ducati nem írhat történelmet a hétvégén. Sőt, ezt két tekintetben is megteheti, és mindkét ranglistán Martínt érheti utol, illetve előzheti meg. Egyrészt a sprintek tekintetében beállíthatja a tizenhat győzelemnél járó honfitársa csúcsát, az egy szezonban szerzett pontok terén pedig meg is előzheti, hiszen a 32 éves pilóta 487 egységnél jár, míg a címvédő 508-at gyűjtött tavaly. Persze ehhez hozzá kell tenni, hogy a sprint csak 2023 óta létezik, tehát a korábbi évek pontszámaival ez nem összevethető.

Így áll a MotoGP-tabella a Katalán Nagydíj után

„Nagyszerű verseny volt Katalóniában, csodálatos volt az ünneplés a szurkolókkal, és egy olyan pályán, amely nem passzolt tökéletesen hozzám, legalábbis papíron, a sprinten győzelmet, a nagydíjon második helyet szereztünk – nyilatkozta. – Tudtam, hogy Álex [Márquez] nagyon gyors, már az első szabadedzésen is jobb tempója volt az utolsó szektorban, Misano viszont jobban fekszik a stílusomnak. Ez a hétvége a Ducati rajongóinak lesz szentelve, alig várom, hogy pályára guruljak.”

Marc Márquez az öccséről: Olyan szezonja van, amellyel megnyerhetné a világbajnokságot

A 182 pontos hátrányban lévő öccsének tehát még a forduló után is lesz matematikai sansza a végső győzelemre. Bagnaiáról viszont ez már nem mondható el, hiszen Montmelóban 250 pontra nőtt a lemaradása, és csapattársa immáron több mint kétszer annyi pontot gyűjtött hozzá képest. Ahhoz, hogy elméleti szinten versenyben maradjon, legalább 29 egységgel többet kell szereznie az idősebbik Márqueznél, ami a közelmúltbeli formákat látva meglehetősen valószínűtlen. Ennek ellenére optimistán várja a hétvégét.

Bagnaia inkább kivár Misanóig, nem szeretné ugyanazt a hibát elkövetni

„Misano mindig különleges, igyekszünk élvezni a Ducati-drukkerek támogatását – fogalmazott. – Motiváltan fogunk megérkezni. Katalóniában szenvedtünk. Az időmérő után nehéz hétvégénk volt, ám vasárnap remek futammal és egy felzárkózással zártunk. Ezekre a jó érzésekre alapozva kezdünk, továbbra is keményen dolgozunk, és a javunkra fordítjuk a pálya adottságait.”

Hogy a Ducati versenyzőit kihívhatja-e bárki, az majd kiderül, mindenesetre az Aprilia nem szerepelt jól a Katalán Nagydíj hétvégéjén. Ogura mentette, ami menthető, de Martín ezúttal haloványabb volt, mint a Balaton Parkon, míg Marco Bezzecchi egy rosszul sikerült időmérő után mindkét futamon balesetbe keveredett.

Az olasz motoros viszont most tényleg hazai közönség előtt fog szerepelni, hiszen mindössze 25 kilométerre lakik a pályától. „Örülök, hogy Misanóba megyünk – kezdte. – Nagyszerű lesz újra közel kerülni a rajongóinkhoz. Szükségünk lesz a támogatásukra, különösen az előző hétvégén, Montmelóban tapasztalt nehézségek után, de koncentráltak vagyunk, és mindent meg fogunk tenni a rajongóink előtt.”

A noaleiek konstruktőri második helyezése komoly veszélybe került, hiszen a KTM lemaradása már csak 2 pont, míg Acosta hátránya 14 egységre csökkent Bezzecchivel szemben az egyéni tabella ötödik pozíciójában. Montmelóban viszont nem ő, hanem Bastianini volt a legeredményesebb, aki hazai pályán vinné tovább a lendületét.

Komoly csapás érheti Bastianinit közvetlenül első idei dobogója után

„Rendkívül izgatott vagyok, hogy Misanóba, a hazai versenyemre utazunk – jelentette ki. – Nagyon szeretem ezt a fordulót, és a szezonbeli első, Katalóniában megszerzett dobogónk révén megvan a magabiztosságunk. Minden olasz pilóta kívülről fújja a misanói pályát, télen-nyáron együtt edzünk ott, így arra számítok, hogy versenyképesek leszünk a hétvégén. Úgy vélem, megvan bennünk a potenciál a jó eredményhez, úgyhogy lássuk, hogyan alakul a hétvége, és élvezzük.”

A Hondánál szintén egy olasz pilóta van a legjobb formában Marini személyében, aki egészen a hajráig kifejezetten jó pozícióban haladt a montmelói főversenyen. Bár a japán márka most nem teljesített annyira erős hétvégét, mint Magyarországon, de a Katalán Nagydíj másnapján maradtak tesztelni a pályán, és az ottani tanulságokat akár már most hasznosíthatják.

„A misanói verseny mindig különleges élmény, az pedig még inkább javít rajta, hogy jó formában érkezünk meg – mondta. – Nemcsak azért, mert a hazai futamomról van szó, hanem amiatt is, mert nagyon szeretem magát a pályát, és eddig is jól teljesítettem rajta, így az a célunk, hogy folytassuk, amit az elmúlt néhány hétvégén csináltunk. A barcelonai futamon sokat tanultunk, és remélem, a hétvégén ezt alkalmazni tudjuk, hogy az élmezőnyben maradjunk, és okot adjunk az ünneplése a csapatnak, valamint a hazai szurkolóknak.”

Bár még mindig meglehetősen nagy, 26 pont a különbség, a Yamaha az előző hétvégén közeledett a Hondára a gyártók táblázatán. Ez pedig Fabio Quartararo újabb jó szereplésének volt köszönhető. A francia versenyző ugyan még nem nyert a most következő helyszínen, de kétszer is második lett, és 2021-ben itt biztosította be eddigi egyetlen világbajnoki címét.

Quartararóék kipróbálták a V4-es Yamahát, de nem alakult ideálisan a teszt

„A Katalán Nagydíj hétvégéje összességében rendkívül pozitív volt – vélekedett. – A csapat remek munkát végzett a nehéz péntek után, hogy a szombat remekül alakuljon, és a vasárnap is jó legyen. Ami ezt a nagydíjat illeti, remélem, az első szabadedzésen jól kezdjük a hétvégét. Nagyon kedvelem ezt a pályát, mert jó emlékeim vannak erről a helyről. Bízom benne, hogy egyből bejutunk a Q2-be, megszerezzük a lehető legjobb rajtpozíciót, aztán pedig újra élvezhetjük a versenyt.”

Azonban könnyen lehet, hogy ezúttal nem Quartararo kapja majd a legnagyobb figyelmet a Yamaha kontingenséből. Nem véletlen ugyanis, hogy a győztesek között Augusto Fernándezt is megemlítettük, hiszen szabadkártyásként ő is ott lesz a hétvégén. Persze ez még önmagában nem nagy hírérték, ám az ivataiak tesztpilótája lesz az, aki elsőként kipróbálhatja a márka V4-es motorblokkját versenykörülmények között.

Fontos bejelentést tett a Yamaha főnöke a Balaton Parkon, a vártnál hamarabb jön a nagy debütálás

Ami a többi kategóriát illeti, könnyen lehet, hogy ezúttal is lesz bajnokavatás, és a MotoGP, valamint a Moto3 után a Moto2-ben is eldől a konstruktőri bajnoki cím. A Kalex ugyanis 148 ponttal vezet a Boscoscuro előtt, így amennyiben a német gyártó megszerzi zsinórban tizennegyedik diadalát, úgy matematikailag is behozhatatlanná válik az előnye.

A MotoE mezőnye pedig már az utolsó előtti fordulót fogja teljesíteni, vagyis itt óhatatlanul van esély rá, hogy a lényeges kérdések közül valamelyik végleg megválaszolásra kerüljön. Ugyanakkor mind Mattia Casadei, mind az LCR megkoronázásának minimális a valószínűsége, az pedig teljesen biztos, hogy a kettő egyszerre – most még – nem fog megtörténni. Ami az egyéni összetettet illeti, Varga Tibor továbbra is a tizenharmadik pozíciót foglalja el, és talán ezúttal az előző hétvégékkel ellentétben melléáll a szerencse, amit ki is tud használni.

A San Marinó-i Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK

8:30 – 8:45

MotoE

Szabadedzés

9:00 – 9:35

Moto3

Első szabadedzés

9:50 – 10:30

Moto2

Első szabadedzés

10:45 – 11:30

MotoGP

Első szabadedzés

12:35 – 12:50

MotoE

Edzés

13:15 – 13:50

Moto3

Edzés

14:05 – 14:45

Moto2

Edzés

15:00 – 16:00

MotoGP

Edzés

17:05 – 17:15

MotoE

Időmérő (Q1)

17:25 – 16:35

MotoE

Időmérő (Q2)

SZOMBAT

8:40 – 9:10

Moto3

Második szabadedzés

9:25 – 9:55

Moto2

Második szabadedzés

10:10 – 10:40

MotoGP

Második szabadedzés

10:50 – 11:05

MotoGP

Időmérő (Q1)

11:15 – 11:30

MotoGP

Időmérő (Q2)

12:10

MotoE

Első verseny (8 kör)

12:45 – 13:00

Moto3

Időmérő (Q1)

13:10 – 13:25

Moto3

Időmérő (Q2)

13:40 – 13:55

Moto2

Időmérő (Q1)

14:05 – 14:20

Moto2

Időmérő (Q2)

15:00

MotoGP

Sprintverseny (13 kör)

16:10

MotoE

Második verseny (8 kör)

VASÁRNAP

9:40 – 9:50

MotoGP

Bemelegítés

11:00

Moto3

Verseny (20 kör)

12:15

Moto2

Verseny (22 kör)

14:00

MotoGP

Verseny (27 kör)

Acosta: A három hónappal ezelőtti Pedro a kavicságyba tette volna a motort