Marc Márquez vezetésével olyasmi történt az aragóniai sprinten, ami a MotoGP-ben eddig soha

Az Aragóniai Nagydíj sprintjén először fordult elő a MotoGP történetében, hogy öt szatellitcsapat végzett az első öt helyen. Az időmérőn pedig Marc Márquez akkora fölényben volt, amilyenre közel 13 éve nem volt példa a királykategóriában.

Szombaton rendezték az Aragóniai Nagydíj sprintfutamát, amelyen Marc Márquez először nyert versenyt a Ducatival. Rajta kívül Jorge Martín és Pedro Acosta végeztek az első háromban, míg mögöttük Álex Márquez és Miguel Oliveira futottak be. Akár fel is lehetne tenni a kérdést, hogy mi a közös ebben az öt versenyzőben.

Megszületett Marc Márquez első győzelme a Ducatival, Bagnaia küszködése miatt Martín járt jól

Talán úgy könnyebb, ha azt mondjuk, hogy Gresini, Pramac, Tech3 GasGas, Gresini és Trackhouse. Bizony, kivétel nélkül szatellitcsapatokról van szó, amelyek kisajátították az első öt pozíciót. Ilyesmire pedig először volt példa a MotoGP-ben, legyen szó akár főfutamról, akár a tavaly bevezetett sprintformátumról.

Olyannyira, hogy sokáig még az is kuriózumnak számított, ha a dobogón csak privát istállók versenyzői álltak. Olyasmi pedig korábban csupán egyszer, a 2023-as katari sprinten fordult elő, hogy az első négy helyen ne találjunk gyári versenyzőt. Akkor Martín nyert a Pramackal Fabio Di Giannantonio (Gresini), Luca Marini (VR46) és Álex Márquez (Gresini) előtt, de utánuk Francesco Bagnaia következett a gyári Ducatival.

Egy ilyen végeredményt tíz évvel ezelőtt nagyon nehezen lehetett volna elképzelni. 2006 és 2016 között ugyanis közel egy évtizeden át kizárólag gyűri csapatok pilótái tudtak futamot nyerni a MotoGP-ben. 2014-ben pedig annyira uralták a királykategóriát, hogy a szatellitalakulatok csupán két dobogóig, azon belül is harmadik helyig jutottak.

Nem ez volt a nap egyetlen érdekessége statisztikai szempontból, hiszen néhány órával korábban Marc Márquez brutális fölénnyel szerezte meg a pole pozíciót az időmérőn. A 31 éves motoros 84 századdal győzte le a második helyen végző Pedro Acostát. Ahhoz, hogy ennél nagyobb különbséget találjunk az első két helyezett között, közel 13 évet kell visszamennünk az időben.

Marc Márquez befűzte az oktatófilmet, idei csúcskülönbséggel verte Acostát az aragóniai időmérőn

Egészen pontosan a 2011-es Valenciai Nagydíjig amikor Casey Stoner immáron kétszeres világbajnokként verte agyon a mezőnyt. Az ausztrál motoros 1:31.861-gyel zárt az élen, 1,014 másodperccel megelőzve Dani Pedrosát. Márquez számára jó ómen lehet, hogy elődje – bár szoros küzdelemben, de – megnyerte a másnapi viadalt.

Zarco „szinte egy győzelemnek” könyveli el, hogy először bejutott a Q2-be a Hondával