Fabio Quartararo szerint a Yamaha rengeteg kísérletezésének az lett az eredménye, hogy az utóbbi időszakban nagyon gyakran kellett váltogatnia teljesen különböző motorok között. Ennek következtében mostanában inkább tesztpilótának érzi magát, mintsem versenyzőnek.
Bár a pályán ez egyelőre eredmények tekintetében nem látszik, a Yamaha MotoGP-projektje jelentős változásokon ment keresztül az utóbbi időszakban. Több európai szakember is érkezett a mérnöki gárdába, többek között a Ducatitól megszerzett Massimo Bartolini is, aki jelenleg a technikai igazgató pozícióját tölti be.
A személyi változásoknak köszönhetően pedig a szemléletmód is változott. Korábban ugyanis meglehetősen lassan haladt a fejlesztési folyamat, most viszont folyamatosan új alkatrészeket próbálnak ki. Korábban a gyártó vezérpilótája, Fabio Quartararo is ezt a kérést fogalmazta meg, de úgy tűnik, kissé átestek a ló túloldalára, mivel a 25 éves motorosnak teljesen különböző specifikációkkal kell kísérleteznie, és nincs elég idő az értékelésre.
„Közvetlenül a sprint előtt túl sok mindent próbáltunk ki, egyik motorról a másikra [váltottunk], és referencia nélkül mentem az időmérőre – utalt a Brit Nagydíj hétvégéjére. – Az egyik motort egy bizonyos módon kellett vezetnem, a másikat másféleképpen. Szóval teljesen elveszett voltam. Már így is sokkal többet küszködünk, mint általában, de nagyon elvesztem. Azt mondtam, hogy szeretnék egy olyan alapot, amelyet nagyjából ismerek, és a sprinten sokkal jobb volt. Még mindig nem túl jó, de legalább nem végeztünk nagyon messze Jack [Miller] mögött.”
Grafikai Kánaánt és tudatos küzdelmet hozott a hétvége – a MotoGP Silverstone-ban vendégeskedett
Quartararo hozzátette, nem önmagában a sok új elemmel van gondja, hanem azzal, hogy túlságosan nagy az eltérés az általa vezetett motorok között. Példának okáért az egyik versenygép nehéz, de jól lehet vele fékezni, a másik pedig könnyebb, de kevésbé jól áll meg. Emiatt pedig bizonyos szempontból nem is tud hatékony munkát végezni.
„Nem a sok alkatrészről van szó hanem a túl sok különböző motorról minden egyes edzésen – magyarázta. – Négy kör, motorcsere, négy kör, motorcsere. Gyorskört [teljesítünk], de melyik motorral? Szóval ez elég bonyolult. Két évvel ezelőtt [végig] ugyanazzal a motorral mentünk. Még a tavalyi szezon végén is tudtuk, hogy nem ugyanolyan a motor, de az alapot megtartottuk, és én voltam az, aki feszegette az extrém határokat a motorral. Most nem igazán tudjuk ezt megtenni, mert fogalmam sincs, hol van a motor határa.”
Persze az normális, hogy egy-egy új elemtől mind a csapat, mind a versenyző azt várja, hogy vagy növeli a motor teljesítményét, vagy segít megoldani bizonyos problémákat. Ugyanakkor az is természetes, ha nem minden újítás váltja be a hozzá fűzött reményeket. Quartararo elmondta, mostanában nem elsősorban versenypilótának érzi magát.
„Ez túl sok, de az ember néha azt várja, hogy javuljanak a dolgok, és nem azt, hogy romoljanak – fogalmazott. – Vagy mondjuk néha vannak új alkatrészeink, és azt várjuk, hogy sokkal jobbak legyenek. Előfordul, hogy az az alkatrész, amelytől a legtöbbet várjuk, nem igazán hoz pozitívumokat. Most, az elmúlt futamokon szerintem inkább voltam tesztpilóta, mint versenyző. Momentán inkább arra koncentrálnék egy kicsit jobban, hogy megpróbáljak a lehető leggyorsabb lenni, mert már régóta nincs két olyan egymást követő nap, amikor ugyanazt a motort használom.”